भारत में जेल सुधारों की ऐतिहासिक समीक्षा

 GLOBALCULTURZ  Vol.III No.2 May-August 2022 ISSN:2582-6808 

Download PDF

Article ID-2022-3-2-004 Pages: 533-537 Language: Hindi

                            Date of Receipt: 2022.07.06 Date of Review: 2022.07.21 Date of Pub: 2022.07.25

                                Domain of Study: Humanities & Social Sciences Sub-Domain:  Social Studies 


 डॉ0 रेखा ओझा 


                                                                                                              सहायक प्रोफेसर

दर्शन एवं तुलनात्मक धर्म विभागविश्वभारती, प० बंगाल, भारत

[Dept. of Philosophy & Comparative Religion 

Visva Bharati University

Santiniketan, W. Bengal, India]  

 E-mail:drrekha3@gmail.com

____________________________________________________________________________________________________

 About the Author  

Dr. Rekha Ojha is an internationally recognized academic leader in Feminist Philosophy, Ethics, Gender Studies, Film Studies, Spiritual Philosophy and Social Philosophy. She is an Assistant Professor of Philosophy in the Department of Philosophy and Comparative Religion, Visva-Bharati University (A Central University and an Institute of National Importance), Santiniketan. She holds a Ph. D from the North Eastern Hill University, Shillong and an M.A and B.A from the same University. Dr. Rekha has fifteen years of experience in both academia and industry.  She is currently working as a Principal Investigator on a Major Project “Alternative to Imprisonment in India: An Ethical Perspective”, funded by Indian Council of Philosophical Research, New Delhi. She has authored many books and her articles have appeared in several national and international academic journals. The name of her five important books is:

1.  Women’s Right in India: A Feminist Perspective

2. The Concept of Equality in human and Gender Right Discourse 

3. Dalit Women in India

4. Intersex Identity: An Ethical Perspective 

5. Women and Child Trafficking in India

She has also presented papers in more than 50  National and International Seminars.

                                                   

Note in English

The prison system as it operates today is legacy of the British rule in our country. It was the creation of the colonial rulers over our penal system with the motive of making imprisonment a terror to wrong doers. It is true to said that a man is not a criminal by birth but the social and economic conditions make him criminal

This paper is an attempt to highlight some of the issues related to prisoners inside the jail. Prisoners should not be treated inhuman because the main motive of imprisonment is not to punish but to reform a criminal due to which he will be able to live in society normally after the completion of his punishment. The punishment system in Indian is also based on the reformative theory. There were many reforms in the Prison system in India but still there is need of some other reforms because the condition of prisoners in prison is degradable.



शोध सार

बड़े पैमाने पर, हमारे समाज में जेलों का अस्तित्व वैदिक काल से ही एक प्राचीन घटना है, जहाँ शासकों द्वारा अपराध के खिलाफ समाज की रक्षा के लिए असामाजिक तत्वों को एक जगह पर रखा गया था। जेलों को एक ' बंदी का घर '[3] के रूप में माना जाता था जहाँ कैदियों को प्रतिशोधी और निवारक दंड   के लिए रखा जाता था। सत्रहवीं शताब्दी के अंग्रेजी राजनीतिक सिद्धांतकार जॉन लॉक ने कहा कि पुरुष मूल रूप से अच्छे थे, लेकिन 'समाज में कुछ हताश पुरुषों' को बनाए रखने के लिए कानूनों की जरूरत थी। अपने आपराधिक कानून में व्यक्त समाज का उद्देश्य व्यवस्था बनाए रखने के लिए अपने स्वयं के अस्तित्व की रक्षा करना है और सभी नागरिकों के लिए एक अच्छा जीवन जीने के लिए, दूसरों के साथ छेड़छाड़ से मुक्त करना संभव बनाना है।कानून लागू करने वाली संस्था को समाज द्वारा अपने नागरिकों की स्वतंत्रता का पर्दाफाश करने के लिए उन्हें उनके कर्तव्यनिष्ठ आचरण के संबंध में हिरासत में लेने की शक्तियां दी गई हैं।

बीजशब्द-जेल व्यवस्था, भारत, ब्रिटिश शासन, समाज सुधार

The Development of Asian Language Education in Mauritius, with specific reference to Hindi: A Historical Perspective

Download PDF 

GLOBALCULTURZ  Vol.III No.2 May-August 2022 ISSN:2582-68

Article ID-2022-3-2-003 Pages: 521-532 Language: English

                            Date of Receipt: 2022.06.10 Date of Review: 2022.07.07 Date of Pub: 2022.07.10

                          Domain of Study: Humanities & Social Sciences Sub-Domain:  Language Studies 


 Dr. Krishna Kumar Jha


Senior Lecturer & Head 

Department of Creative Writing & Publications

Mahatma Gandhi Institute, Moka

Mauritius


 E-mail: kkjha1026@gmail.com [M:+23057650253,-91-9953261842]

____________________________________________________________________________________________________

 About the Author                                                      

 Dr Krishna Kumar Jha is a Senior Lecturer and Head of the Department of Creative Writing & Publications of Mahatma Gandhi Institute, Mauritius. Under his editorial, the Department is publishing ‘Vasant’ and Rimjhim, two quarterly literary magazines. As a former Head of Language Resource Centre at MGI, he had coordinated and launched Online Introductory Courses in Hindi, Urdu, Tamil, Telugu, Marathi, Sanskrit, Modern Chinese and Bhojpuri. He is Coordinator of Secondary Hindi Curriculum of Ministry of Education of Mauritius. His key area of research is Mauritian Hindi literature, Second Language Teaching-learning and Mauritian Hindi Journalism. He is also associated with many socio-cultural organizations of Mauritius with the aim of promoting Hindi language and culture in Mauritius.                                                      

                                                                                                  

Abstract

The French Revolution of 1789 brought fundamental educational changes both in France and Ile de France.  The local administrators and French elite class feared that should the dominated classes become literate their supremacy might be challenged. Therefore, once again, there was no educational planning until 1790, when the Colonial Assembly took charge of the colony (Cochin, 1936: p.127). Then, the National College was set up and a traditional curriculum - Mathematics, Drawing, Hydrology and Sciences - was adopted (Pritipaul, 1976: p.47).  Unfortunately, due to financial constraints and political pressures, coupled with the outbreak of smallpox in 1793, the College had to be temporarily closed (Revue Historique, 25 January, 1891).  In 1794, Moreau started a Day School, which was also closed only after one year - 1795. 


Keywords-Education, Mauritius, Languages, History

उत्तर-उत्तरआधुनिकतावाद: सांस्कृतिक परिदृश्य, तकनीकी एवं जनसंचारिकी

DOWNLOAD PDF

GLOBALCULTURZ  Vol.III No.2 May-August 2022 ISSN:2582-6808 

Article ID-2022-3-2-002 Pages: 508-520 Language: Hindi 

                            Date of Receipt: 2022.03.26 Date of Review: 2022.05.27 Date of Pub: 2022.06.01

                          Domain of Study: Humanities & Social Sciences Sub-Domain:  Post-postmodernism 

DOI: 10.13140/RG.2.2.23250.63681 


प्रो० राम प्रकाश द्विवेदी

भीमराव अम्बेडकर महाविद्यालय, दिल्ली विश्वविद्यालय, दिल्ली, भारत

 E-mail:ram.dwivedi@bramb.du.ac.in [M:+91-9868068787

 About the Author                                                      

Prof. Ram Prakash Dwivedi is associated with Dr. Bhimrao Ambedkar College, University of Delhi, India. He has been to Tokyo University of Foreign Studies, Tokyo, Japan, as a Visiting Professor. His key areas of research are post-postmodernism, cinema, and communication studies, as well as the language and literature of Hindi. He has been awarded fellowships and also writes short-stories and poems. There are several books and research papers to his credit.                                                       

Note in English

Digital technologies have become a dominant tool in shaping the contemporary cultural and public sphere. Alan Kirby and a few other thinkers began to draw the attention of academics towards this changing phenomenon in the year 2007. The researcher finds that these technologies have posed a potential threat to the very existence of human beings; their creativity, intellect, and emotional relationships. Artificial intelligence, algorithms, filter bublling, robotics, metaverse, and other related techniques are continuously challenging the privacy, understanding, and behaviour of individuals and social order in everyday life. The role of languages and literature in society is weakening and "truth" is being replaced by "post-truth" through the vast use of communication media, cryptocurrencies and dark web. 

शोध सार

उत्तर-उत्तरआधुनिकतावाद मनुष्य के विवेक, चिंतनशीलता, स्वातंत्र्य, सत्य एवं सृजनात्मकता पर तकनीक और उसके नियंत्रकों के आधिपत्य को स्थापित करने वाली ऐसी स्थिति है जो कृत्रिम मेधा, यंत्र-शिक्षण और फिल्टर बबल जैसी संचार प्रणालियों का सशक्त उपयोग कर उसके वास्तविक अस्तित्व को निगलने का प्रयास कर रही है। सॉफ्ट पॉवर, उत्तर-सत्य कथनों, मिथ्या चुनौतियों, छद्म आत्मतोष की पद्धतियों को प्रसारित एवं लोकप्रिय बनाकर भ्रामक समाजिक सशक्तिकरण और मानव ऊर्जा के अनुपयोगी प्रयोगों को बढ़ावा दिया जा रहा है। क्या उत्तर-उत्तरआधुनिकतावाद के कृत्रिम जाल से बुनी सृष्टि की सूचना, संस्कृति, तकनीक से चौतरफा घिरा मनुष्य अपने वास्तविक विवेक, आनंद एवं जीवन-शैली का पुनराविष्कार कर पाने में सक्षम हो सकेगा? या फिर, यह छद्मवादिता ही उसकी नियति बनेगा? यह परिस्थितियाँ कैसे बनीं और इनके बीच मनुष्य का भविष्य क्या होने वाला है; इसका अन्वेषण इस शोध-आलेख में करने का प्रयास किया गया है। वैज्ञानिक विकासवाद से उपजे संकटों और मिथ्या अवधारणाओं के पुनर्मूल्यांकन का प्रयास भी इस आलेख में हुआ है। 


कूटशब्द-उत्तर-उत्तरआधुनिकतावाद, संस्कृति, तकनीक, जनसंचार

सामाजिक असमानता तथा वृन्दावन लाल वर्मा का उपन्यास साहित्य

Download PDF


GLOBALCULTURZ  Vol.III No.2 May-August 2022 ISSN:2582-6808 

Article ID-2022-3-2-001 Pages: 501-507 Language: Hindi 

                                 Date of Receipt: 2022.05.10 Date of Review: 2022.05.25 Date of Pub: 2022.05.31

Domain of Study: Humanities & Social Sciences Sub-Domain: Literary Studies 

डॉ. महेश पाल सिंह

भीमराव अम्बेडकर महाविद्यालय

 दिल्ली विश्वविद्यालय, दिल्ली, भारत

E-mail:maheshpalsingh001@gmail.com [M:+91-9968720378]


 About the Author                                                      


 भीमराव अम्बेडकर महाविद्यालय, दिल्ली विश्वविद्यालय में कार्यरत                                                      


शोध सारांश

हिन्दी साहित्य में प्रेमचन्द और उसके बाद तथा उनके साथ आने वाले साहित्यकारों ने उपर्युक्त दोनों विचार घटनाओं का मंथन विश्लेषण किया है, वृन्दावन लाल वर्मा का कथा साहित्य हमारे सामने जिस परिदृश्य को प्रस्तुत करता है वह विचार की इन्हीं धाराओं से प्रचालित हुआ है। भारत की सामाजिक स्थिति कई दृष्टियों से एक अपनी निजी ऐतिहासिक परिस्थितियों से प्रभावित होकर निर्मित हुई है जिसमें जातीयता का विशेष स्थान रहा है, यह जातीय दृष्टिकोण सदा ही एक-सा प्रभावी रहा हो, ऐसा नहीं कहा जा सकता लेकिन इसका परावर्तन साहित्य में सदैव परिलक्षित हुआ है - भारत वर्ष में दीर्घकाल तक वर्ण व्यवस्था और संयुक्त परिवार समाज संगठन के आधार के मुख्य सतम्भ थे। ये दोनों तत्व आज भी प्रत्यक्ष या परोक्ष रूप में सामाजिक जीवन को प्रभावित कर रहे हैं। 

कूट शब्द- हिंदी उपन्यास, समाज, साहित्य, असमानता